Amit a fékekről és a fékjavításról tudni akartál

Miért olyan fontos a fékjavítás?

Talán triviálisnak tűnik a kérdés, mégis sokan félvállról veszik a fékjavítás fontosságát. A fékbetét ha úgy vesszük, az egyik – ha nem a – legfontosabb eleme a járműveknek. Ez az alkatrész biztosítja a biztonságos hazajutás lehetőségét mindenki számára. A fék tökéletes állapota mindenki számára létfontosságú kérdés, hiszen attól függően, hogy mennyire működik az jól, életek mehetnek tönkre vagy menekülhetnek meg, és mindez az autó tulajdonosának és üzemben tartójának a feladata, ezért nem érdemes félvállról venni a kérdést és egy kicsit jobban beleásni magunkat a témába. Már az autóoktatás során sokat hallunk a fékről, de a fékjavításról keveset. Megtanuljuk, hogy mikor kell keményednie, hogy a reggeli elindulás során ellenőrizni kell és persze a forgalmi vizsgán sem ajánlatos elhagyni. A legtöbben ezt a kis vizsgálatot már a garázsból való kiállás során tulajdonképpen el is végezzük. Nem csak a fékpedál ellenőrzése tartozik azonban ebbe a kategóriába, hanem a kézifék ellenőrzése is fontos feladat, feladat, hiszen a kettővel együtt érezhetjük teljes biztonságban magunkat.

A fékjavítás előtt még a fékekről

De mi is a fék feladata pontosan? A fékbetétek és az egész fékrendszernek tulajdonképpen az a feladata, hogy a jármű mozgási energiáját hővé alakítsa, ez a folyamat pedig a lendületet fogja vissza, így fogunk lassítani. Ahhoz, hogy ez zökkenőmentesen meg tudjon történni, több tényezőnek is stimmelnie kell. Sokféle fékbetétet gyártó céget ismerhetünk a piacon, azonban a márkanév helyett fontosabb az, hogy megfelelő alkatrészeket válasszunk a mi saját autónkhoz, és hogy az ár és a minőség megfelelő arányban álljanak egymással. Léteznek hagyományos és szinter fékbetétek is. Ezek a fékezéskor egymással súrlódnak, tehát folyamatosan kopnak is a használat során: a javíttatásuk, konkrétan a cseréjük elkerülhetetlen és létfontosságú. A cégek természetesen minél jobb minőségre törekszenek, így vannak olyan fékbetétek, amelyek anyaga akár több, mint kétszázötven különböző anyag keveréke. Ha modern autónk van, ebből a szempontból nagyon jól járhatunk: ezek a járművek ugyanis már képesek felismerni a fékbetétek cseréjének szükségességét, így biztosan a vezető tudomására jut időben, hogy mikor esedékes a szerviz meglátogatása. De mik is azok a szinter betétek? Ezek olyan speciális fém és egyéb anyagokat tartalmaznak, illetve ezek keverékének porkohászati elegyeit jelentő fékbetétek. Magánszemélyként inkább a hagyományos fékbetéteket alkalmazzuk, mivel azok is tökéletesen megfelelnek a célra, míg ezek a különleges szinter betétek többnyire a versenyautók fékét erősítik. Ezek különlegessége, hogy a használat előtt, és így a kívánt fékhatás elérésének érdekében fel kell őket melegíteni, mert a hideg alkalmazásuk veszélyes, és nem fog megfelelően működni.

A fékjavításról

A fékbetétek ismeretével már egy kicsit bele is csöppentünk a fékjavítás témakörébe. Hogy milyen fékbetét a megfelelő az egyes autókban, az előírt a gyártó által, de a megadott kategórián belül még viszonylag széles választékban kereshetünk megfelelő darabot. Természetesen ennek a kiválasztását, ha nem érezzük elég magabiztosnak magunkat a járművek ismeretében, bízhatjuk szakemberre is a teljes cserével együtt. Nem érdemes ugyanis a kocsit otthon bütykölni, ha nem értünk hozzá. Kiváltképp a fékjavítással van ez így, hiszen, ha nem megfelelően szerelünk össze valamit, könnyen a balesetin találhatjuk magunkat. Életveszélyes a szakértelem nélküli szerelés, ráadásul a kocsink javíttatása sokkal többe fog kerülni egy baleset után, mintha csak a féket kellett volna megszerelni. Természetesen nem csak a fékbetétek mehetnek tönkre, kophatnak el, de akár félre is „diagnosztizálhatjuk” a kocsink problémáját is, és ilyenkor egy fékbetét csere sem segít.

Mikor van szükség a fékjavításra?

Nem érdemes megvárni a pillanatot, amíg egy bokorban kötünk ki a meghibásodott fék miatt. Legalább évente nézessük át alaposan a kocsit, figyeljük a kopásjelzőt a kijelzőn, ha van ilyen funkció. Két-három miniméter alá nem érdemes kopni hagyni a fékbetétet, mert onnantól már veszélyes lehet. Fékhatás méréssel is meg lehet állapítani, mennyit bír a fékünk, ezt azonban potom áron ugyan, de szintén szervizben kell elvégeztetni. Már csak azért sem érdemes otthon szerelni a féket, mert a profi javítást mindig egy ilyen fékhatásmérés követi, hogy kiszűrjék könnyedén a felmerülő költségeket. A fékpedál ellenőrzése is ehhez tartozik, illetve ne felejtsük el időnként a kézifék kattanásait is megszámolni, hiszen ez is hozzátartozik a reggeli ellenőrzésekhez.

Ha pedig minden vizsgálat megvolt, és mi magunk is ellenőriztük a fékek épségét, akkor nyugodtan és magabiztosan térhetünk rá az utakra. Természetesen a fékjavítás sem jogosít fel minket arra, hogy az előírtnál gyorsabban hajtsunk. Hiába a jó fék, ha a féktávolság ugyanúgy létezik, mint korábban, és bár lakott területen kívül nyomhatjuk közel tövig is a gázt, tudjuk a saját korlátainkat, és figyeljünk a többi közlekedőre és az esetlegesen megjelenő állatokra is az úton, hogy az egész kocsikázás biztonságos maradjon.